En aquest quadern us presentem una sèrie de reflexions realitzades per un grup de professionals de diferents àmbits com l’acadèmic, el tècnic i el social. En aquesta ocasió el tema que tractem i analitzem és el de l’habitatge des de la perspectiva social. Portem anys que les problemàtiques en l’accés i en les condicions d’habitabilitat s’estan convertint en un dels principals eixos de l’exclusió social. Ja fa temps que s’utilitza el terme d’exclusió residencial com a dimensió amb identitat pròpia dins de les anàlisi de la pobresa i l’exclusió social. L’exclusió residencial i la social formen part d’un mateix entramat social. L’informe del Relator Especial sobre l’extrema pobresa i els drets humans, amb data 21 d’abril de l’any 2020, declara que a Espanya tot i que el govern ha reconegut que l’habitatge és fonamental per a combatre la pobresa, s’ha fet molt poc per a garantir el dret a l’habitatge de forma universal. En aquest context l’arribada de la pandèmia del coronavirus ha suposat l’adopció d’una sèrie de mesures amb l’objectiu de reduir en lo possible els efectes negatius que aquesta pot suposar per a les persones i famílies més vulnerables l’accés i les condicions d’habitatge. El quadern que teniu a mans està format per una sèrie d’articles escrits des de la interdisciplinarietat que representen els seus autors i autores i que tracten sobre diferents qüestions relacionades amb l’habitatge i que ens preocupen des de la perspectiva social. Amb l’objectiu de donar una visió amplia del tema el quadern comença amb dos escrits de professors del Departament d’Economia Aplicada de la Universitat de Lleida en els que es posen de manifest la problemàtica de l’habitatge tant des d’una perspectiva individual com col·lectiva. Persones, grups de població i societat en general són víctimes d’una dinàmica excessivament mercantilista de l’anomenat mercat de l’habitatge amb les repercussions corresponents en les condicions de vida. A continuació dos escrits vinculats amb el paper que els Serveis Socials desenvolupen, o haurien de desenvolupar, en l’atenció a les necessitats d’habitatge per part de la població més vulnerable. Se’ns planteja la difícil gestió de la problemàtica de l’habitatge des de l’atenció primària bàsica. A aquests dos escrits acompanya un tercer en el que es reflexiona sobre la manca de voluntat política per afavorir la resolució de la problemàtica de l’habitatge a la ciutat de Lleida. Segueixen dos escrits de l’àmbit jurídic en els que es valoren algunes de les mesures adoptades durant la pandèmia per facilitar l’accés de la població a habitatges de lloguer, fent una aportació crítica de les mateixes. Tot i la voluntat de les mesures, han estat insuficients. El darrer bloc està format per quatre escrits en els que es plantegen accions dutes a terme per iniciatives privades per afavorir als col·lectius de població més vulnerable l’accés a un habitatge digne des de diferents formes de tinença o no tinença. El primer d’aquests escrits fa una breu reflexió sobre les propostes alternatives en un marc de difícil accés a l’habitatge. Esperem que aquestes reflexions siguin útils i il·lustratives per a les persones que les llegeixin. Aquesta, i no altra, és la nostra voluntat. Creiem que des de la nostra atalaia universitària podem fer una aportació d’interès i enriquir el debat social, amb l’objectiu de millorar les possibles anàlisis que es puguin fer i de donar pistes i orientacions a aquelles persones que, en moments molt complicats, han de prendre decisions.

Descarregueu el quadern Zoom Interdisciplinari 3